© Сфера 2008 - 2009 рр.
© Чернигіна В.
- дизайн сайту
Усі права захищені Законом України "Про авторське право і суміжні права". Використання матеріалів дозволяється з письмової згоди авторів і обов'язковим посиланням на ресурс.

На сайті використані фото відомих моделей та фотографів. Усі фото узяті з відкритих джерел.
 
 




Рецензія пересічної лесбійки на наукову публікацію про «лесбіанізм» 1 .
© Шаригіна А.Б., 2008 р



      Ця публікація привернула нашу увагу, у першу чергу, особистістю авторки – недавно ми мали можливість заслухати доповідь пані Вікторії Суковатої на міжнародній Конференції «Права лесбійок та геїв – права людини!». Тому нам стала вельми цікава випадково знайдена в інтернет-просторі її публікація на тему жіночої гомосексуальності.
      Назва нас просто приголомшила: «О, Лесбіє, печаль неутамована! Лесбіанізм як Утопія та Міф про жіночу дружбу, кохання та секс» 2 . Звісно, у пересічної лесбійки виникає протест проти вживання слів «утопія», «міф» та «лесбійське кохання» у одному реченні.
      Крім цього, слід зазначити, як ріже наше гомосексуальне вухо вжитий авторкою термін «лєсбіанІЗМ» - як «гомосексуалІЗМ»... безумовно, «ізмами» були і залишаються такі колись і тепер шановані поняття як «комунізм», «соціалізм», «глобалізм», «реалізм», «оптимізм» тощо, але вважається, що використання терміну «гомосексуалІЗМ» свідчить про дискримінативний, принижуючий дискурс. Політкоректно використовувати термін «гомосексуальність», за аналогією з «гетеросексуальністю» (заради справедливості треба відмітити, що далі у тексті авторка статті використовує термін «гетеросексуалізм»).
     Переборюючи ці та інші невеселі думки щодо змісту публікації та її авторки, ми змусили себе прочитати два рази перші пів сторінки статті – щоби розібратися та прийняти вірне рішення про більш детальне знайомство із подальшим текстом.
     Починається публікація із переказу сексистської версії доволі суперечливої та неоднозначної біографії грецької поетеси та «найвідомішої у світі лесбійки» 3 Сафо Мітіленської. Нас так сильно вразила інтерпретація пані Суковатої, що ми витратили час і докладно вивчили всі доступні нам ресурси щодо біографічної та міфологічної історії Сафо – запевняємо, вона анітрохи не схожа на зручний міф про жінку, у якої «пристрасть до багатьох жінок виявилася лише забавкою, грою перед справжнім, ґетеросексуальним покликом гречанки до чоловіка Фалоса...» Незручна лесбійська правда про життя та загибель Сафо Мітіленської
      Далі перераховуються кілька цінних для лесбійства – як для однієї з феміністських філософій – цитат з книги Сари Лусії Гоагленд «Лесбійська етика». До речі, у процесі написання цієї «рецензії» з’ясувалося, що статтю пані Суковата написала на основі власної рецензії на вище згадану книгу.
      Нажаль, у нас не було можливості прочитати першоджерело – вищезгадану книгу, але, схоже, що пані Сара Лусія Гоагленд досить глибоко опрацювала тему лесбійства як суспільного явища. Мені було цікаво прочитати у статті пані Вікторії деякі думки пані Сари Лусії, як от, наприклад: «... у ґетеросексуальних стосунках частина жіночої енергії «іде» на чоловіка, тоді як лесбійка витрачає цю енергію на себе, отримуючи [від соціуму - АБ] звинувачення у «егоїзмі» або: «лесбіанізм надає можливість для розвитку індивідуальної правдивості, у якій перед усім відмовляє особистості ґендерно орієнтована мораль»; іще: «Моральний альтруїзм, який очікують від жінки, насправді... означає «обслуговування» жінкою «ґетеросексуального соціального замовлення».
      Далі авторка статті, як ми зрозуміли, висловлює свої думки щодо жіночої гомосексуальності – як на мене, у цих думках є емоційна оцінка лесбійського світу, але, яка саме, нажаль, для нас це залишилося незрозумілим. «Всупереч із вираженим спочатку бажанням епатувати, лекцію з «Лесбійського бажання», яку я читаю у курсі ґендерної теорії, студенти слухають у напруженій тиші, за якою, здається, стоять шок та депресія. Лесбіанізм, цей філософський міраж, ця казка про країну, «якої немає на карті», виявляється відділеною від чоловіків стіною, крізь яку неможливо проникнути, подібно до «материнського раю», після виходу з якого – з череву, з лона природи, зі стадії до-символічної та всепоглинаючої любові, - повернутися уже не можна. Чи не виникає чоловіча депресія та страх від спостерігання за чужим бажанням, доторкання до якого неможливе, нездійсненність якого очевидна, а фінал невідомий?...»
      Ми захопливо читаємо ці рядки знову і знову і не можемо зрозуміти, які саме почуття – свої, власні – передає авторка статті – ґетеросексуальна жінка-викладачка – щодо жіночих гомосексуальних емоцій або щодо емоцій, які виникають у ґетеросексуальних чоловіків, коли вони стикаються із справжніми лесбійськими почуттями. Також ми відчуваємо внутрішні коливання між цікавістю та протестом щодо того, що може сказати ґетеросексуальна жінка про «лесбійське бажання».
     Менше всього нам хотілося би викривляти враження від істинної думки пані Вікторії Суковатої. Для нас вона залишилася незрозумілою, тому, наприкінці, ми наведемо останні рядки її статті: «....я чула, що ікона, яку вшановують православні лесбійки, це Богоматір «Втамуй мої печалі» - можливо, тому, що їх печаль, як і бажання, невтамовані?..»
     Люди! Скажіть, про що ця фраза?
     Чи думає авторка статті, що лесбійські бажання невтамовані? Тут ідеться про сексуальне лесбійське бажання? Або це натяк на те, що жінка без чоловіка все-таки не спроможна втамувати свої бажання? Або, напроти, вона говорить про неможливість – лесбійську безнадію – бути визнаною та сприйнятою сучасним соціумом?..
      Вся стаття – про що? Це загравання із соціумом та науковим світом? З одного боку, розгорнення «непопулярної» цікавої теми, а, з іншого, фальшивий «нейтралітет» у питанні – позиція мовчазного схвалення «наукової» гомофобії?
      Пересічній лесбійці не зрозуміле ставлення авторки статті до лесбійства (нехай, навіть, лесбіанІЗМУ) – як соціального, культурного або феміністично-філософського явища (категорії, процесу). А саме це – наукова позиція – найцінніше, що могла дати наукова діячка такою публікацією.

----------------------------------------------------------------------------------
1 Мова про публікацію: Виктория Суковатая. О, Лесбия, печаль неутолённая! Лесбианизм как Утопия и Миф о женской дружбе, любви и сексе. \\ Гендерні дослідження,2000, № 4. С. 340-345 Прочитано на http://www.genderstudies.info/telo/telo_sexs13.php
2 Тут і далі – переклад авторського тексту – власний. Публікація зроблена російською.
3 Вислів авторки публікації.